II debata uczniowska z okazji Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka - 2016
II debata uczniowska z okazji Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka - 2016
21 listopada br. w Szkole Podstawowej Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Kołobrzegu odbyła się II debata uczniowska z okazji Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka.
„Każde dziecko ma swoje prawa i to jest bardzo poważna sprawa”!
Pomysłodawczynią debaty była Pani psycholog Milena Garbacz – Zatorska, która wspólnie z Panią pedagog Nellą Wojną zorganizowała przedsięwzięcie.
Do debaty zostali zaproszeni przedstawiciele instytucji wspierających dzieci i ich rozwój. Urząd Miasta reprezentowała p. Iwona Moszkowicz, Urząd Gminy reprezentował p. Maciej Bejnarowicz, Sąd Rejonowy reprezentowała
p. Agnieszka Ławro, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej reprezentowała p. Agnieszka Kiljan, Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną reprezentowała Pani Barbara Wolańska, Komendę Powiatową Policji reprezentował p. Tomasz Kwaśnik.
Tematyka debaty obejmowała dyskusję panelową nie tylko o prawach dziecka, ale także o jego potrzebach i problemach, np. prawach do wyrażania własnego zdania, prawach do tajemnicy korespondencji,
prawach do wolności sumienia i wyznania, prawach do nauki, prawach do wychowania w rodzinie i prawach do ochrony przed przemocą.
Kołobrzeskie szkoły podstawowe ( SP3, SP4, SP5, SP8, SP przy Zespole Szkół w Podczelu ) wytypowały przedstawicieli samorządów uczniowskich z klas IV–VI oraz przedstawicieli braci uczniowskiej wraz z opiekunami.
Pierwsza część spotkania była przygotowana przez dzieci i prowadzona przez moderatora, który czuwał nad płynnym przebiegiem debaty oraz udzielał głosu osobom zasiadającym na widowni.
Druga część debaty była otwarta dla widzów i zaproszonych gości, którzy mogli zadawać pytania panelistom i komentować ich wypowiedzi. Ogromna wiedza dzieci i ciekawy dla nich temat, spowodował żywe zainteresowanie i
zaangażowanie panelistów w dyskusję z widownią i zaproszonymi gośćmi. Wszyscy dorośli byli pod przemożnym wrażeniem dojrzałości wypowiedzi uczestników panelu oraz ich wrażliwości, życzliwości,
tolerancji do odmiennego zdania i kultury wypowiedzi. Podczas dyskusji wyłoniły się dwie palące sprawy, zgłoszone przez dzieci: potrzeba wskazania ścieżek działań pomocnych w sytuacji zagrożenia oraz brak satysfakcjonującego
kontaktu z rodzicami.
Na zakończenie paneliści otrzymali drobne upominki ufundowane przez Urząd Gminy oraz Urząd Miasta, a wszyscy uczestnicy wraz z opiekunami przy słodkim poczęstunku prowadzili jeszcze długo ożywione dyskusje na temat
poruszanych zagadnień.