Nie chodzi rzecz jasna o parzystokopytnego samca bydła domowego, lecz o funkcjonujące w języku potocznym określenie błędu językowego. „Chwycić BYKA za rogi...” to nazwa akcji propagującej poprawność
językową w mowie i w piśmie, która została przeprowadzona w naszej szkole. Niestety, występowanie błędów językowych staje się zjawiskiem dość powszechnym – zetknąć się z nim można na co dzień w różnych dziedzinach życia,
także i w szkole. Niepoprawnie językowo mówi i pisze coraz większa część populacji uczniowskiej. Jest to zjawisko bardzo niepokojące, które w znacznym stopniu rzutuje na wyniki - to właśnie za język i styl, za zapis ortograficzny
i interpunkcyjny uczniowie nie otrzymują punktów w pracach pisemnych. Niepokojącym zjawiskiem jest także zupełny brak dbałości o poprawną wymowę, co sprzyja utrwalaniu błędnego zapisu wielu wyrazów.
Akcja „Chwycić BYKA za rogi...” za główne cele obrała kształcenie świadomości językowej, wyrabianie nawyku dbałości o jakość wypowiedzi, utrwalenie poprawności zarówno zapisu, jak i wymowy wyrazów
sprawiających trudność, wyrabianie nawyku poprawnego posługiwania się polszczyzną. Oprócz tego akcja miała za zadanie wspierać i rozwijać twórcze myślenie, aktywizować uczniów poprzez organizację
pracy zespołowej oraz integrować szkolną społeczność. W akcję ochoczo włączyli się uczniowie klas do I do VI. Zadaniem uczniów każdej z klas jako zespołu było opracowanie plakatu o formacie nie
mniejszym niż A3, na którym w sposób czytelny i zrozumiały zostało zaprezentowane, zarówno prawidłowe jak i nieprawidłowe użycie w piśmie lub w wymowie dwóch określonych wyrazów lub związków wyrazowych.
Plakaty zostały wykonane różnymi technikami plastycznymi, zawierały bogate ilustracje dotyczące różnego typu sytuacji komunikacyjnych. Treść plakatów propagujących poprawność językową była ujęta
w różnorodne formy – zapis dialogu, wierszyki, zagadki, dowcipy, ogłoszenia. Zwieńczeniem akcji było umieszczenie plakatów na ścianach szkolnego holu, tak by na co dzień przypominały swą
oryginalną, artystyczną oprawą, że „byków” ponad wszelką wątpliwość należy się wystrzegać.
Koordynatorki akcji – p. Magdalena Korytowska oraz p. Barbara Przychoćko dziękują wszystkim za aktywny udział w akcji, szczególną wdzięczność okazując uczennicom klasy V „b” – Weronice Obuchowskiej
oraz Nikoli Brejnak za pomoc w rozwieszaniu plakatów.