Gabinet reedukatora mieści się w sali 29.
Reedukatorem jest pani mgr Olga Sitańska–Pietrzak – specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki i surdopedagogiki.
Godziny pracy reedukatora
DZIEŃ
GODZINY
Poniedziałek
800 - 1330
Wtorek
945 - 1230
Środa
945 - 1510
Czwartek
1225 - 1505
Piątek
755 - 1315
Reedukator prowadzi zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia korekcyjno – kompensacyjne.
Termin rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re – znów, validus – mocny. Rewalidacja to stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w życiu. Oznacza przywrócenie człowiekowi
możliwie pełnej i samodzielnej sprawności funkcjonowania w środowisku.
Główne założenia i kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to:
maksymalne usprawnianie, rozwijanie, wzmacnianie najmniej uszkodzonych funkcji psychicznych i fizycznych,
optymalne usprawnianie i korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych,
kompensowanie braków, czyli wyrównywanie ich przez zastępowanie,
stymulowanie (dynamizowanie) rozwoju.
Zasady prowadzenia zajęć rewalidacyjnych:
Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji;
Stawianie zadań dostosowanych do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka;
Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
Wspomaganie samodzielności społecznej.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową: w formie dysleksji, dysortografii, dysgrafii lub dyskalkulii,
liczba uczestników na zajęciach nie może być większa niż 5 uczniów,
zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej.
Najważniejszym celem zajęć korekcyjno – kompensacyjnych jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi,
rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, w tym ryzyka trudności specyficznych, a więc usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej,
koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.
Cele szczegółowe zajęć korekcyjno - kompensacyjnych to:
Budzenie wiary we własne możliwości - uczeń wierzy we własne możliwości edukacyjne i stara się pokonywać napotkane trudności.
Motywowanie do podejmowania zadań o różnych stopniach trudności – uczeń stara się rozwiązywać również zadania o wyższym stopniu trudności – nie wycofuje się bez podjęcia próby ich rozwiązania.
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie – uczeń zna i przestrzega zasady i normy obowiązujące w pracy zespołowej.
Minimalizowanie napięć emocjonalnych i wzmacnianie koncentracji uwagi – uczeń zna i stosuje podstawowe techniki koncentracji uwagi.
Budowanie wzmocnień pozytywnych - podnoszenie samooceny dziecka – uczeń zna swoją wartość, swoje umiejętności, zdolności i zainteresowania.
Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych analizatora wzrokowego, analizatora słuchowego, motoryki małej i dużej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Wypracowanie nawyku poprawnego pisania – uczeń pracuje nad starannością, poprawnością ortograficzna i graficzną pisma.
Wypracowanie nawyku poprawnego czytania – uczeń skupia uwagę na czytanym tekście i czyta ze zrozumieniem.
Wdrażanie do autokorekty – uczeń widzi potrzebę kontroli i poprawy błędów, wytwarzanie nawyku pracy ze słownikiem ortograficznym.