W Szkole Podstawowej Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi realizowane są warsztaty „Migająca Piątka – SP 5”, mające na celu zapoznanie dzieci z „ Daktylografią” - alfabetem dla osób głuchych
oraz prostymi znakami ideograficznymi Polskiego Języka Migowego. PJM to naturalny język, którym posługują się Głusi w Polsce. Jest językiem o własnej, odmiennej od polskiej, strukturze gramatycznej.
Głównym założeniem programu jest promowanie wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym języka migowego oraz wdrażanie do tolerancji inności w świecie społecznym. Nauka języka migowego to nie tylko zabawa,
ale również wskazanie nowego alternatywnego sposobu porozumiewania się z ludźmi.
26 listopada 2014 r. w zajęciach udział wzięli uczniowie klasy II a oraz klasy II c. Dzieci przyjęły te zajęcia z ogromnym zainteresowaniem. Język migowy jest językiem wizualno - przestrzennym,
wykorzystującym kanał wzrokowy, a więc była to dla nich ciekawa lekcja, podczas której nie musiały czytać, aby „przeczytać”. Dzieci poznały alfabet palcowy, dzięki któremu potrafią „zamigać” swoje imię.
Poznały też kilka gestów, którymi posługują się niesłyszący w Polsce. Nasi uczniowie wiedzą już jak zamigać podstawowe zwroty grzecznościowe, takie jak : „dzień dobry” czy „do widzenia”.
Dowiedziały się jak pokazać fonogestem najbliższych, czyli mama, tata, siostra, brat, babcia ,dziadek , a także kot i pies.
Ten dzień zakończył się słodką niespodzianką. Pączki dla wszystkich dzieci ufundowała mama ucznia z klasy II c – Viktora, za co serdecznie dziękujemy.
Zajęcia poprowadziły surdopedagodzy: A. Markiewicz – Małek i O. Sitańska – Pietrzak
Następne warsztaty odbędą się 10.12.2014 r.
Notatka: p. A. Markiewicz – Małek, p. O. Sitańska – Pietrzak